Tworzenie buyer persona

2

Pierwszym krokiem w content marketingu (w zasadzie w jakimkolwiek marketingu) jest zdefiniowanie grupy docelowej, czyli naszych potencjalnych klientów.

W tym celu najlepiej jest przygotować specjalne profile, zwanymi personami (lub „buyer persona”). Pomogą nam one zrozumieć potrzeby i problemy klientów, a także przygotować długofalową strategię marketingową.

Zaniedbanie tego kroku dramatycznie obniża skuteczność Twojego marketingu, dlatego nie bagatelizuj sprawy.

Częstym błędem startupu czy małego biznesu, jest próba dotarcia do zbyt szerokiej grupy docelowej. Prowadząc na przykład firmowego bloga piszą o wszystkim i dla wszystkich, starając się wyprodukować możliwie najwięcej treści.

Zrób zupełnie na odwrót – znajdź niszę i zostań ekspertem w wąskiej dziedzinie.

W znalezieniu takiej niszy pomoże Ci stworzenie wspomnianej wyżej persony/profilu klienta.

Buyer persona (lub po prostu persona, lub profil) jest fikcyjnym, modelowym przykładem naszego klienta (lub potencjalnego klienta), zawierający m jego możliwe najbardziej szczegółową charakterystykę. Wszystko, co pomoże nam się wczuć w jego rolę będzie przydatne – dlatego marketerzy nawet nadają swoim fikcyjnym klientom imiona i nazwiska.

Budując personę postaraj się uwzględnić następujące cechy:

  • Informacje ogólne – imię, nazwisko, zawód, stanowisko
  • Dane demograficzne – w jakim jest wieku, skąd pochodzi, co i gdzie studiowała
  • Dane psychograficzne – jaki jest jej styl życia, wyznawane wartości, reprezentowana postawa
  • Sytuacja życiowa, pasje, zainteresowania
  • Cele i wyzwania persony – zarówno zawodowe jak i prywatne
  • Cytat, którym kieruje się persona w życiu, motto życiowe
  • Problemy persony, które możemy rozwiązać
  • Nasz przekaz marketingowy do persony – dlaczego tworzona przez nas treść powinna ją interesować?

Z pewnością musisz stworzyć więcej niż jeden taki profil. Nie ma właściwej odpowiedzi na pytanie: „Jaka jest idealna liczba?”. Wszystko zależy od Twojego produktu/usługi oraz jak szeroka jest Twoja grupa docelowa.

A teraz ważne pytanie – skąd zebrać dane potrzebne do stworzenia persony?

  1. Jak najwcześniej zainstalować na firmowej stronie Google Analytics i Webmaster Tools (jeśli już to zrobiłeś – masz pierwsze wartościowe źródło danych).
  2. Śledzić dyskusje na forach, grupch i mediach społecznościowych. Wypowiedzi naszych potencjalnych klientów w tych miejscach to prawdziwa kopalnia bezcennych informacji.
  3. Przeanalizować konkurencję – jej media społecznościowe, bloga, komentarze klientów i użytkowników, stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami (większość firm posiada takową, a dzięki niej możemy wiele dowiedzieć się na temat problemów i potrzeb klientów).
  4. Wprost zapytać naszych klientów (lub potencjalnych klientów) o ich potrzeby i problemy.
  5. Wykorzystać socjogram udostępniany przez Facebooka (szczegóły na ten temat w dalszej części poradnika).

Staraj się jak najmniej opierać na domysłach. Każdy z nas jest zaburzony przez własną perspektywę i osobiste doświadczenia, dlatego nasze prywatne opinie rzadko kiedy bywają pomocne w tworzeniu strategii marketingowej.

Szukaj faktów i twarydych danych. Jeśli jednak przeszukałeś dokładnie wszystkie wymienione powyżej źródła, a informacji nadal nie jest wystarczająco – zapytaj znajomych z firmy/branży o ich zdanie na temat potencjalnych klientów i wybierz najczęściej pojawiające się sugestie. Następnie weryfikuj te informacje w trakcie prowadzenia działań marketingowych.

Przejdź do kolejnej lekcji: CONTENT MARKETING A SEO

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

2 komentarze

  1. Fajny pomysł, o którym wcześniej nie słyszałem, trzeba chyba tylko uważać, żeby nie stworzyć sobie zbyt realistycznego alter ego ;)

Odpowiedz