Social Media

1

Zakładam, że jesteś tutaj, ponieważ robisz (lub zamierzasz robić) biznes. Pozwól więc, że potraktuję Cię jak profesjonalistę.

Nie znajdziesz tutaj takich porad jak „Na fanpage’u używaj emotikon, ponieważ to zwiększa liczbę komentarzy o 40%” lub „10 sposobów na zwiększenie liczby fanów”.

Takie rzeczy powinny mieć dla Ciebie drugorzędne znaczenie, ponieważ nie przekładają się bezpośrednio na zyski (coraz więcej marketerów ma wątpliwości, czy w ogóle przekładają się na jakiekolwiek zyski).

Jeśli prowadzisz mały biznes lub startup, z pewnością o wiele ważniejsze jest dla Ciebie zwiększenie (lub rozpoczęcie) sprzedaży. A Social Media mogą zapewnić świetną sprzedaż, jednak większość ludzi woli zajmować się pozorami jak liczba like’ów czy komentarzy.

Ciekawostka: czy wiesz, że możesz ze swoją ofertą dotrzeć do dowolnej liczby użytkowników Facebooka, nawet jeśli liczba fanów Twojego fanpage’a jest równa 0?

Zanim dojdziemy do szczegółów rozróżnijmy dwie rzeczy odnośnie Social Mediów (wykorzystując jako przykład Facebooka).

Na Facebooku (i innych Social Mediach) możesz za darmo prowadzić pewne działania promocyjne na rzecz swojej firmy, jak założenie profilu firmowego (fanpage’a) i publikacja postów.

Problemem jest jednak fakt, że Facebook mocno ograniczył zasięg publikowanych postów (tak zwany algorytm Edge Rank). W efekcie tego informacje z Twojego fanpage’a docierają maksymalnie do 15% Twoich fanów (a najczęściej do około 5%).

W związku z powyższym Facebook przestał być efektywną platformą darmowej publikacji.

Przykład: jeśli Twój fanpage ma 10 000 fanów, opublikowany przez Ciebie post zobaczy 500 osób. Biorąc pod uwagę średnią klikalność, na Twoją stronę internetową przejdzie być może 100 osób. Ile z nich zostanie Twoimi klientami? Z pewnością nie tylu, ilu byś sobie życzył.

Dodajmy jeszcze, że statystyczny użytkownik facebooka średnio miesięcznie lajkuje 6 postów (wliczając to posty swoich znajomych jak i subskrybowanych fanpage’y), udostępnia 2 rzeczy i daje jeden komentarz.

Czy więc opłaca się przez długie miesiące inwestować czas i zasoby aby zebrać wspomniane 10 000 like’ów? W przypadku startupów i małego biznesu zdecydowanie lepiej zadbać o inne rzeczy.

Zwiększanie liczby fanów realizuje cele brandingowe (to znaczy zwiększa świadomość istnienia marki) i coraz częściej prestiżowe. Jednak tworzenie marki to inwestycja rozłożona w czasie i zwraca się późno. Dlatego na tych aspektach lepiej skupić się, gdy już zdobędziemy stabilność finansową.

Na początku zdecydowanie lepszym pomysłem jest rozwijanie marki poprzez budowanie relacji ze swoją grupą docelową. A do budowania relacji o wiele skuteczniejszy jest Content Marketing wsparty Email Marketingiem.

W tym poradniku znajdziesz techniki, które pozwolą Ci wykorzystać media społecznościowe do zarabiania pieniędzy.

Facebook (oraz inne media społecznościowe) to przede wszystkim fenomenalne narzędzie do zbierania szczegółowych informacji o Twojej grupie docelowej i przygotowywania na ich podstawie perfekcyjnie dopasowanych reklam.

Odpowiednio przygotowana kampania potrafi być naprawdę zabójczo skuteczna. Odstawmy więc lajki na bok i skupmy się na realizacji celów biznesowych.

Przejdź do kolejnych lekcji o Social Mediach

1.  Od czego zacząć działania w mediach społecznościowych

2. Przygotowanie pierwszej kampanii

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

1 komentarz

  1. Czy sa jakies prognozy odnosnie tego, czy fejs w przyszlosci bedzie jeszcze bardziej ograniczal widocznosc tych postow??

Odpowiedz