Link building

4

Ostatnia i najistotniejsza rzecz w SEO to Link Building. W tym artykule dowiesz się czym jest oraz jak skutecznie i naturalnie go realizować.

Pozycja naszej witryny w wyszukiwarce w największej mierze zależy od tego, czy inne wartościowe witryny polecają naszą stronę internetową. Dla Google to „polecenie” znaczy po prostu umieszczenie odnośnika/linka z jednej witryny do drugiej.

Przykład: Jeśli prowadzimy sklep z odżywkami sportowymi, naszą pozycję w Google mocno wzmocni fakt, że pewien renomowany blog o sporcie napisał o nas i podał link do naszej witryny.

Zanim jednak polecisz spamować Internet i zostawiać linki do siebie wszędzie gdzie się da, przyjmij poniższą prawdę:

Nie ilość, a jakość linków ma znaczenie. Za spamerskie lub nienaturalne linki Google nakłada bana, przez co Twoja witryna w ogóle nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Jak więc zdobyć te dobre i naturalne linki? Poniżej przedstawiam Ci listę kilku niezawodnych sposobów, z których sam korzystam.

I. Najlepszy z najlepszych sposób – Twórz świetną treść

Pamiętasz, jak pisałem, że Content Marketing to nowe SEO? Jeśli publikujesz naprawdę wartościową treść istotną dla danej grupy docelowej, możesz mieć pewność, że użytkownicy będą ją udostępniać i odwoływać się do niej z własnej woli.

Możesz też im nieco pomóc. Znajdź serwisy/blogi, które mogłyby być zainteresowane udostępnieniem na przykład przygotowanego przez Ciebie nowego rankingu dotyczącego najlepszych odżywek dla biegaczy.

Inne witryny raczej rzadko zainteresowane są darmowym promowaniem innych witryn, o wiele skuteczniejszy jest kolejny sposób czyli:

II. …czyli Guest blogging

Guest blogging polega na pisaniu artykułów dla innych witryn, w zamian za możliwość umieszczenia w nich linka do naszej strony internetowej.

Takie gościnne blogowanie nie ma jednak na celu agresywnej autopromocji. Musisz zrozumieć potrzeby danej witryny oraz jej czytelników i postarać się stworzyć treść, która będzie dla nich atrakcyjna i przydatna. Link do Twojej strony powinien znajdować się gdzieś na drugim planie, jako delikatna sugestia. W innym przypadku nikogo nie przekonasz do publikacji swoich artykułów.

Rzuć okiem na poniższe przykłady guest bloggingu:

1. Vertical Guest Blogging, czyli pisanie dla serwisów z własnej branży.

Przykład: Prowadzisz sklep z rowerami i chcesz zdobyć kilka wartościowych linków. Znajdujesz w sieci popularnego bloga o kolarstwie górskim i specjalnie dla nich tworzysz świetny artykuł, o tym jak prawidłowo przygotować rower do ekstremalnej górskiej jazdy.

Pośród wielu cennych informacji, czytelnik może tam znaleźć też link do Twojej witryny, prowadzący akurat do zakładki z rowerami górskimi. Dogadujesz się z właścicielem tego kolarskiego serwisu i publikujesz u nich swój tekst.

Oni są zadowoleni, ponieważ za darmo mają wartościową treść dla swoich czytelników. Ty jesteś zadowolony jeszcze bardziej, bo zdobyłeś cennego linka.

2. Horizontal Guest Blogging, czyli pisanie dla serwisów niezwiązanych bezpośrednio z naszą branżą.

Przykład: Tworzysz oprogramowanie do wspomagania pracowników pracujących zdalnie, przez Internet.

Znajdujesz popularnego bloga o podróżowaniu i przygotowujesz dla nich inspirujący artykuł o tym, jak praca zdalna umożliwia bezproblemowe podróżowanie po całym świecie. Podajesz ciekawe przykłady osób, które na przykład robią biznes siedząc z laptopem na egzotycznej plaży na Malediwach.

Pod koniec artykuły, gdzieś delikatnie w tle, wpleciony jest link do Twojej witryny i Twojego oprogramowania do wspomagania pracy zdalnej. Sprytne, nie?

III. Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Nigdzie indziej wartościowy content nie rozchodzi się szybciej, niż tam. Linki z mediów społecznościowych mają znaczenie dla Google, więc nie zaniedbuj promowania się na najważniejszych dla siebie platformach społecznościowych.

Zamiast jednak nachalnie promować swoje produkty/usługi, twórz świetną treść (Content Marketing naprawdę jest królem) i zachęcaj ludzi do jej udostępniania.

IV. Wyślij notkę PR

Jeśli posiadasz treść dotyczącą jakiegoś gorącego tematu – wyślij notkę PR do serwisów informacyjnych. Ja do dzisiaj pamiętam, jakie ogromne poruszenie wywołał w Polsce artykuł na temat zarobków programistów. Autor narobił niezłego szumu i ściągnął na siebie wiele cennej dla niego uwagi.

V. Sprawdź, kto już do Ciebie linkował i zaproponuj stałą współpracę

Osoby, które już wcześniej umieściły linka do Twojej witryny są zazwyczaj o wiele bardziej skłonne zrobić to kolejny raz.

Link do swojej witryny możesz sprawdzić w Webmaster Tools -> Ruch związany z wyszukiwaniem -> Linki do Twojej witryny.

VI. Sprawdź linki konkurencji

Zobacz, skąd mają linki i spróbuj pozyskać linki dla siebie z tych samych źródeł.

Linki konkurencji możesz sprawdzić za pomocą narzędzia MajesticSEO. Wpisz w ich wyszukiwarkę domenę strony konkurencji i otrzymasz dogłębną analizę, łącznie z ich linkami (zjedź stronę nieco do dołu i znajdź tabelę „Backlinks”).

VII. Stwórz e-booka

Zbierz wszystkie artykuły z Twojego bloga, opracuj je na nowo i skomponuj w spójną całość. Następnie puść go w sieć, wraz z umieszczonymi w środku linkami do Twojej strony internetowej.

VIII. Znajdź katalogi branżowe

Na przykład katalogi lokalnych firm, lub ogólnopolskie katalogi firm z danej branży. Umieść tam notkę o swojej firmie wraz z linkiem do witryny.

Ważne: Korzystaj wyłącznie w katalogow z dobrymi opiniami. Trzymaj się z daleka od spamerskich serwisów oferujących „wartościowe linki SEO”.

IX. Monitoruj wzmianki w Internecie o swojej firmie

Monitoruj media społecznościowe czy fora tematyczne i nawiązuj rozmowę z osobami, które o Tobie napisały. Dzięki temu możesz zachęcić ich do ponownego linkowania i subskrybowania Twojego profilu.

Najbardziej efektywny pod tym względem jest Twitter. Wzmianki o sobie możesz tam znaleźć wpisując nazwę swojej marki w wyszukiwarkę.

W zasadzie wszystkie wyżej wymienione sposoby odnoszą się do jednego – uprawiaj Content Marketing.

Jeżeli tworzysz wartościową treść, zrealizowanie powyższych sposobów będzie dla Ciebie proste i przyjemne.

Nie polegaj też wyłącznie na jednej strategii. Staraj się dywersifikować źródła linków. Jeżeli uskuteczniać będziesz tylko jeden sposób pozyskania linków, Google może potraktować je jako nienaturalne. A tego byś nie chciał, możesz mi wierzyć.

Przejdź do kolejnego rozdziału: SOCIAL MEDIA

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

4 komentarze

  1. W Polsce nadal jest kult linka w związku z czym stworzenie dobrej treści i czekanie 2 lata na wynik nikogo nie przekona. Za tym musi iść dobry biznes plan (kasa) oraz strategia (nie tylko SEO).

    Jak przyjdzi eklient dusigrosz za 300 zł to nie zrobisz mu SEO za rok tylko on chce być za 3 miechy max w topach…

    Wzmianki o swojej firmie (i konkurencji) możesz śledzić np w Sentione – ja tak śledzę swojego bloga. Ty też możesz :)

  2. Czy ten “Horizontal Guest Blogging” jest w ogóle opłacalny? Możesz podać jakieś konkretne przykłady, gdzie się to sprawdziło?

  3. Cześć! Na początku muszę napisać, że wykonałeś Michale świetną robotę, ale jednej rzeczy nie zrozumiałem: czym dokładnie są te katalogi branżowe? Podaj proszę jakiś link do takiego katalogu, bo nie wiem o co chodzi. Pozdrawiam!

Odpowiedz