Konwersja i współczynnik ROI

3

„Wiem,, że połowa pieniędzy, którą wydaję na marketing jest wyrzucana w błoto. Problem polega na tym, że nie wiem która”.
– Henry Ford

Stary, dobry Henry dzisiaj nie miałby takiego problemu. Potężne narzędzia analityczne pozwalają nam precyzyjnie mierzyć efekty naszego marketingu i tym samym wybierać tylko te metody, które faktycznie działają.

Pamiętaj, że marketing nie jest magią, z niemożliwym do przewidzenia efektem.

Marketing to liczby, które pozwalają Ci skutecznie przewidzieć rezultaty Twoich działań i podejmować decyzje na podstawie faktów, nie przypuszczeń.

Chciałbym, abyś teraz zapoznał się z kilkoma najważniejszymi pojęciami dotyczącymi mierzenia efektów marketingu. To ważne, ponieważ pojęcia te powtarzać się będą później jeszcze wielokrotnie. Warto, żebyś zawsze rozumiał/a o co chodzi.

Konwersja

Współczynnik konwersji, to wyrażony w procentach udział osób wykonujących pożądaną akcję (konwertujących) z wszystkich osób do tego nakłanianych.

Przykład – Jeżeli na 100 osób, które przeczytały ofertę Twojej firmy, jedna z nich dokona zakupu, współczynnik konwersji wynosi 1%.

ROI (ang. Return On Investment)

Wskaźnik ten określa nam zwrot z inwestycji w dane dzialania marketingowe. Krótko mówiąc ROI pozwala nam odpowiedzieć na pytanie „Ile pieniędzy zarobimy inwestując 1zł w konkretną reklamę?” .

Zapisywane jest albo w formie procentowej (inwestując 1 zł zarobiliśmy 2 zl, więc współczynnik ROI wynosi 100%) lub po prostu walutowej (w tej reklamie ROI wyniosło 2 zł, przy inwestycji 1zł ).

Oczywiście istotnych wskaźników do mierzenia efektów różnych działań marketingowych jest o wiele więcej. Stopniowo będę przedstawiał te ważniejsze.

Jednak pod koniec każdego marketingu zawsze wracamy do współczynnika konwersji i ROI.

Na koniec artykułu ważna porada – nie inwestuj nawet jednego grosza w marketing, którego efektu nie możesz zmierzyć. Nie ufaj czarodziejom obiecującym Ci złote góry, lecz odmawiającym dostępu do danych pozwalających zweryfikować ich słowa.

Marketing to liczby, nie magia.

Przejdź do kolejnej lekcji: USTALANIE GRUPY DOCELOWEJ

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

3 komentarze

  1. Action Bronson na

    Wiedziałem wcześniej co to konwersja, o dziwo dzięki szkole, ale dzięki za przejrzyste wytłumaczenie czym jest RIO.

Odpowiedz