Jak wybrać słowa kluczowe?

2

Słowa kluczowe, nazywane też frazami lub frazami kluczowymi, są to wyrazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę w celu odnalezienia pożądanej treści.

Na przykład „telewizory”.

 seo

Słowa kluczowe dzielimy na ogólne i precyzyjne (tak zwany long tail / długi ogon).

Przykłady słów ogólnych:

  1. Telewizory
  2. Kamery
  3. Biznes

Przykłady słów z długiego ogona:

  1. Telewizory energooszczędne Samsung
  2. Kamery samochodowe opinie
  3. Biznes plan przykład

Słowa kluczowe ogólne najczęściej składają się z jednego, góra dwóch wyrazów. Mają też największą liczbę wyszukiwań w wyszukiwarce, to znaczy internauci wpisują je znacznie częściej niż frazy z długiego ogona.

Zazwyczaj używane są przez osoby zainteresowane daną tematyką/produktem/usługą, lecz nie mające jeszcze sprecyzowanych wymagań. Oznacza to, że chcą się dopiero wstępnie zorientować w temacie i nie wiedzą jeszcze dokładnie, co chcą kupić.

Dlatego pozycjonowanie się na frazy ogólne nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Po pierwsze dlatego, że możemy przyciągnąć na stronę osoby niereprezentujące naszej grupy docelowej. W takiej sytuacji nasz marketing jest po prostu wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Po drugie, ponieważ konkurencja we frazach ogólnych jest o wiele większa niż we frazach długiego ogona. Wymagać więc będzie większych kosztów (zarówno pieniężnych jak i czasowych).

Słowa kluczowe precyzyjne, czyli długi ogon (long tail).

Są to frazy liczące najczęściej więcej niż dwa słowa. Wpisywane przez osoby, które posiadają już sprecyzowane preferencje zakupowe, są więc bardzo zmotywowani do podjęcia decyzji o wydaniu pieniędzy. Pomimo że słowa z long tail są wpisywane znacznie rzadziej niż frazy ogólne, często są o wiele bardziej opłacalne dla naszego biznesu. Co ważne, konkurencja walcząca o podobne frazy jest zdecydowanie niższa niż przy frazach ogólnych.

Zamiast inwestować w pozycjonowanie jednej, bardzo konkurencyjnej frazy ogólnej, często lepiej jest powalczyć o 10 łatwiejszych fraz z długiego ogona.

Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe dla swojej strony internetowej?

1. Nazwij wszystkie swoje usługi i produkty, a następnie sprawdź w Keyword Plannerze, czy ludzie wpisują dane słowa w wyszukiwarce.

Przykłady:

– Naprawa iPhone Warszawa

– Kwiaty przez Internet

– Buty sportowe wyprzedaż

Jeżeli prowadzisz biznes tylko lokalnie, koniecznie uwzględnij lokalizację w frazie kluczowej. Na nic zda Ci się klient ze Szczecina, jeśli Twój warsztat samochodowy świadczy usługi w Krakowie.

Jeżeli prowadzimy tematycznego bloga związanego z naszą branżą, nie musimy odnosić się tylko do naszych produktów i usług. Ważne, żeby przyciągnąć naszą grupę docelową.

Przykład:

Gdy wpiszesz w Google frazę „firma w internecie” na pierwszym miejscu znajdziesz mojego bloga BiznesFlow.pl. Moją grupą docelową są osoby zainteresowane usługami marketingowymi i stronami internetowymi, ponieważ takie usługi świadczę. Pomimo że fraza „firma w internecie” nie odnosi się wprost do usług marketingowych czy stron internetowych, to jednak przyciąga na moją stronę wartościowy ruch i właściwą grupę docelową.

Skąd wziąć dodatkowe pomysły na słowa kluczowe?

Jest kilka darmowych programów pomagających znaleźć słowa kluczowe. Ja najczęściej korzystam z Übersuggest.

Załóżmy, że prowadzisz sklep z butami i na razie jedynym Twoim pomysłem na słowo kluczowe są…buty. Jednak ja już wiesz, taka ogólna fraza nie jest zbyt obiecująca dla biznesu.

Dlatego aby znaleźć lepsze słowa kluczowe wpisujemy w Übersuggest „buty”. Pamiętaj, aby ustawić właściwy język – w tym przypadku język polski.

2

Klikamy „suggest” i przed oczami pojawia nam się imponująca lista pomysłów na nasze słowa kluczowe.

Frazy ułożone są alfabetycznie, a po kliknięciu na każdą z nich otrzymujemy jeszcze bardziej szczegółowe podpowiedzi, wraz z różnymi wariacjami (słowa w różnej odmianie, zmienionej kolejności i tym podobne).

3

Wybierz teraz spośród nich wszystkich słowa, które odnoszą się do Twoich usług/produktów i sprawdź w Keyword Plannerze liczbę wyszukiwań.

Nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie: „Jak wysoka powinna być liczba wyszukiwań danego słowa, aby uznać je za obiecujące?”. Tak jak wspominałem wcześniej, wysoka liczba wyszukiwań nie gwarantuje sukcesu (konkurencja może być bardzo duża), jednak zbyt mała liczba jest gwarancją porażki.

Dla uproszczenia możesz przyjąć, że jeśli w sprawdzanej przez Ciebie frazie z długiego ogona średnia liczba wyszukiwań jest powyżej 50 – weź ją pod uwagę. Jednak przy tak precyzyjnych frazach, z tak niedużą liczbą wyszukiwań, trzeba znaleźć ich odpowiednio wiele, aby zsumowane dały przyzwoity wynik.

Przykład

Nasz produkt – sportowe buty damskie.

Wybrane przez nas precyzyjne frazy kluczowe z długiego ogona: buty do biegania damskie Nike (320 wyszukiwań), buty do biegania damskie Allegro (210), buty do biegania damskie Adidas (70), buty do biegania damskie Reebok (50).

Razem daje nam to 650 miesięcznych wyszukiwań do naszego produkty – sportowych damskich butów . Całkiem nieźle.

Wybór słów kluczowych nie powinien być pięciominutową zabawą. Poświęć wystarczająco dużo czasu na dogłębną analizę, ponieważ ich właściwa selekcja ma fundamentalne znaczenie dla Twojego sukcesu w pozycjonowaniu.

Przejdź do kolejnej lekcji: SEO CHECK LIST

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

2 komentarze

  1. No dobra, a co zrobić w sytuacji, gdy prowadzę biznes, który jest absolutną niszą i ilość wyszukiwanych fraz jest praktycznie zerowa, ale wiem, że ma to ogromny potencjał? Jak wówczas wybić się z contentem?

Odpowiedz