Gdzie się promować?

3

Obecnie mamy do dyspozycji ogromną ilość miejsc w Internecie, gdzie możemy się reklamować. Kuszą nas media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, różne serwisy internetowe i wiele innych.

Jeżeli biegniesz już zakładać profile firmowe na Facebooku/Twitterze/LinkedInie, Pinterescie/Instagramie/Google Plus, jeśli już planujesz szeroko zakrojone działania SEO, szykujesz budżet na wykupienie reklam w Google AdWords i Facebook ads, a do tego zamierzasz wykupić banery na kilku branżowych portalach – usiądź i weź dziesięć głębokich oddechów.

Nie ma żadnego sensu w prowadzeniu działań na wszystkich frontach jednocześnie. Po pierwsze dlatego, że oznacza to zbyt wysokie koszta (zarówno środków jak i czasu), a także dlatego, iż nie wszystkie metody są odpowiednie dla każdego produktu.

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku dla firmy produkującej śrubki naprawdę mija się z celem.

W dalszych częściach poradnika poznasz zaawansowane zagadnienia na każdy poniższy temat. W tym artykule jedynie zarysuję różnice pomiędzy poszczególnymi kanałami marketingowymi.

Media społecznościowe

Wszystkie media społecznościowe umożliwiają prowadzenie profili firmowych, dzięki którym Twoja grupa docelowa może śledzić Twoje aktualności. Jednak na takich firmowych profilach nie tyle chodzi o publikowanie swoich ofert, a raczej prowadzenie content marketingu – czyli publikację treści, przydatnej i interesującej dla użytkowników (artykułów, materiałów video, infografik i tym podobne).

Musisz jednak wiedzieć, że opieranie swojego marketingu wyłącznie na mediach społecznościowych może przynieść bardzo marny efekt.

Jeżeli zamierzasz zainwestować pieniądze w pozyskanie 10 000 fanów na Facebooku, pamiętaj, że Facebook znacznie ogranicza liczbę osób, które widzą publikowane przez Ciebie treści.

Podawany już wcześniej przykład:

Jeśli publikujesz post na Facebooku to zobaczy go około 5-7% Twoich fanów (jeśli nie opłacisz reklamy – w końcu Facebook powstał po to, żeby zarabiać pieniądze).

Zakładając, że masz 10 000 fanów, Twój post zobaczy 500 osób, z czego średnia klikalność wynosi 10-20%. Z Twoich 10 000 fanów przeciętnie zaledwie kilkadziesiąt osób kliknie w publikowany przez Ciebie post. Ilu z nich zostanie Twoimi klientami? Cóż, z pewnością nie tylu, ilu byś sobie życzył.

Ja osobiście traktuję media społecznościowe jako inwestycję w branding – czyli budowanie świadomości marki. Jest to proces długofalowy, jednak w pewnej perspektywie czasu mogący przynieść znaczące korzyści.

Wyszukiwarki internetowe

Internautów, którzy trafili na Twoją stronę za pomocą wyszukiwarki internetowej, określamy mianem ruchu organicznego. Jest to jedno z najbardziej wartościowych źródeł ruchu, który potrafi mieć naprawdę wysoki wskaźnik konwersji. Musisz jednak pamiętać, że:

– Zdecydowana większość internautów ogranicza wyszukiwanie do do 3 pierwszych wyników Google.
– Konkurencja na najbardziej wartościowe frazy wyszukiwania jest bardzo duża.
– Pozycjonowanie to proces długotrwały (najczęściej kilkumiesięczny, chociaż walka o najlepsze frazy potrafi ciągnąć się przez lata).

Pomimo tego, jeśli zależy Ci na długotrwałych efektach biznesowych, nie możesz pominąć marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Pozycjonowanie to jedna z najlepszych inwestycji jaką możesz zrobić na przyszłość.

Reklamy PPC (Pay per click) – Google AdWords i Facebook Ads

W tym momencie w świecie reklam PPC mamy duopol, dzielony przez Google i Facebooka. Te dwa systemy oferują dostęp do bezcennych danych na temat Twojej grupy docelowej, dzięki czemu reklamy te (odpowiednio przygotowane) charakteryzują się niebywałą skutecznością.

Co najważniejsze – efekty są natychmiastowe (często już tego samego dnia).

Społeczności

Czyli specjalistyczne fora i grupy tematyczne na mediach społecznościowych

Niedoceniane, a wciąż szalenie istotne. Udzielanie się w niszowych, branżowych społecznościach lepiej niż cokolwiek inne pomaga zdobyć pozycję eksperta i przyciągnąć potencjalnych klientów na naszą stronę. Wystrzegaj się jednak spamowania i zakładania dziesiątek nieprawdziwych kont chwalących Twój produkt.

Możesz wyrządzić ogromną szkodę swojemu biznesowi jeżeli będziesz działał na forach w ten sposób:

Marek Chyciński
Liczba postów: 2
Zarejestrowany: wczoraj
___
Słuchajcie, kupiłem wczoraj ten produkt i naprawdę działa. Szczerze polecam wszystkim tę firmę!
www.NaprawdęMaszNasZaDebili?.com

Przejdź do kolejnej lekcji: PODSUMOWANIE

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

3 komentarze

  1. Bardzo pomocny tekst, nigdy nie pomyslalem o tym, zeby promowac swoje teksty na forach czy grupach, ale teraz na pewno to sprawdze – gracias amigo!

  2. A na przykład próba nawiązania współpracy z jakimiś czasopismem branżowym? Ma to w tych czasach jeszcze jakiś sens czy raczej wszystko zmierza tylko i wyłącznie ku promocji w Internecie?

  3. W których mediach społecznościowych najlepiej promować swój content? Są jakieś reguły i zależności? Chodzi mi o to, że jak na przykład prowadzę bloga o modzie, to skuteczniej wypromuje go na Facebooku czy na przykład na Instagramie, Google+ czy Twitterze?

Odpowiedz