Firmowa strona internetowa

2

Pewnie nie muszę Cię przekonywać, że obecnie strona internetowa jest absolutną koniecznością dla każdego biznesu. O tym wiedzą wszyscy.

I większość z tych „wszystkich” przygotowuje swoje strony w taki sposób, że ich skuteczność jest bliska zeru.

Pozwól, że przedstawię Ci podstawowe założenia skutecznej strony internetowej – to znaczy takiej, która generuje zyski dla Twojej firmy.

Najpowszechniejszym błędem jaki napotykam podczas audytów jest brak konkretnego celu biznesowego, który ma realizować firmowa witryna. Od razu dodam, że „generowanie sprzedaży” czy „przyciągnięcie użytkowników” to nie są konkretne cele biznesowe.

Jeszcze bardziej szkodliwe jest tworzenie tak zwanej „wizytówki firmy”, czyli strony, która poza kilkoma wypisanymi banałami nie przekazuje klientowi nic wartościowego. Z pewnością wiesz o czym mówię. Założę się, że każdego dnia napotykasz się na „innowacyjne firmy świadczące usługi najwyższej jakości”, które dodatkowo „pomogą Ci rozwinąć Twój biznes i osiągnąć wysokie zyski”.

Zacznijmy od odpowiedzi na najważniejsze pytanie – jaki jest cel biznesowy strony internetowej?

Odpowiedź jest złożona i zależy od przynależności Twojej witryny do jednej z poniższych funkcjonalnych kategorii:

1. Landing page

Landing Page "StartupFlow"

Landing page, czyli dosłownie „strona lądowania”, jest miejscem na Twojej witrynie, które ma tylko jeden cel – zwiększyć konwersję realizacji Twoich celów biznesowych (najczęściej subskrypcji,rejestracji lub sprzedaży).

To najistotniejszy element internetowej infrastruktury Twojego biznesu. Tak naprawdę bez względu na to jakiego rodzaju stronę prowadzisz, zawsze powinien znajdować się w niej landing page.

Waśnie tam, prędzej lub później, powinien trafić Twój użytkownik. W dobrych landing page’ach dopracowany jest każdy najmniejszy szczegół, a całość Tworzy precyzyjny mechanizm skłaniający odwiedzającego do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji.

Obecnie największą skutecznością cechują się pozbawione wszelkich zbędnych elementów, jednostronicowe landing page’e. Niektóre z nich to prawdziwe dzieła sztuki. Więcej na ten temat dowiesz się w kolejnym artykule.

2. E-commerce

Sklepy internetowe składają się tak naprawdę z wielu landing page’y, z których niektóre pełnią funkcję katalogów/kategorii zbiorów produktów lub zachęcających opisów/prezentacji konkretnych produktów.

Najczęstszym błędem w e-commerce jest zaniedbywanie content marketingu. Należy pamiętać, że w sklepach internetowych treścią samą w sobie (a więc i content marketingiem) są atrakcyjne opisy produktów. Niestety większość firm opisy takie bezmyślnie kopiuje z innych źródeł, przez co nie tylko zniechęcają użytkowników ale także osłabiają swoją pozycję w wyszukiwarkach. Google srogo karze za zduplikowany content.

Poradniki zakupowe i blogi eksperckie to kolejne elementy content marketingu, które sprawdzają się świetnie w e-commerce.

Stworzenie skutecznie działającej witryny e-commerce, ze sprawnie działającym sklepem i zintegrowaną z nim treścią to nie lada wyzwanie. W przyszłości tematyce e-commerce poświęcimy cały osobny poradnik.

3. Blog

Blog może być prowadzony jako osobny serwis, lub stanowić część witryny (np. sklepu internetowego). Jest niezbędnym narzędziem w prowadzeniu skutecznego content marketingu.

blogNa blogu oczywiście najważniejsza jest treść. Nowoczesne strony blogowe są przygotowane w taki sposób, aby jak najmocniej zaangażować użytkownika w prezentowany content. Służą temu takie mechanizmy jak np: przyciski społecznościowe zachęcające do udostępniania treści, system „related content” podsuwający użytkownikowi treść dostosowaną do jego zainteresowań czy również system nagród/bonusów nagradzający użytkownika za zaangażowanie (np. darmowy e-book za subskrypcję newslettera).

Sposobów na zaangażowanie użytkownika jest wiele, a każdy z nich zasługuje na osobny artykułów.

4. Magazyn

Kafelkowe ułożenie kategorii w magazynie

Kafelkowe ułożenie kategorii w magazynie

Technicznie rzecz biorąc magazyny to blogi, które posiadają duże ilości treści. Z tego powodu ich nawigacja i system powiązań pomiędzy treścią powinny być specjalalnie dostosowane. Wszystko służy jak największemu komfortowi użytkownika, który musi mieć możliwość w prosty sposób eksplorować znaczne zasoby contentu.

Bardzo charakterystyczną cechą magazynów jest kafelkowe ułożenie kategorii, zawsze z co najmniej jednym wyróżnionym wpisem.

5. Portfolio

Zadaniem portfolio jest jak najlepiej zaprezentować Twoje dokonania. Zależnie od branży mechanika działania Twojego portfolio będzie się mocno różnić.

Przykład: dla fotografa cała strona internetowa służy temu, aby podkreślić walory estetyczne jego dzieł. W witrynach związanych z pracą artystyczną kwestie wizualne grają zdecydowanie pierwszoplanową rolę. Natomiast w portfolio programisty piękno musi ustąpić miejsca bardziej przyziemnym wartościom. Nie znaczy to, że takie potrfolio musi być brzydkie. Najważniejsze jednak, aby dobrze prezentowało projekty, kod czy posiadane doświadczenie.

6. Korporacyjno – urzędnicza

To jest właśnie wspomniana wcześniej strona wizytówka. Sztucznie uśmiechnięci ludzie ze stockowych zdjęć oznajmiają całemu światu, że ich firma świadczy usługi najwyższej klasy i jest liderem w swojej branży. Najczęściej jedyną wartościową informacją jaką możemy tam znaleźć jest lista kontaktów do odpowiednich pracowników.

Tego typu strony bywają przydatne dla instytucji państwowych lub naprawdę dużych firm. Często ich zadaniem jest sprawić, aby dana organizacja wyglądała na większą niż jest w rzeczywistości. Dlatego też epatują aż przesadnym profesjonalizmem podszytym charakterystyczną urzędniczą sztywnością.

Pamiętajmy jednak, że takie witryny potrafią być naprawdę wysokiej jakości serwisami z bardzo atrakcyjną szatą graficzną. Łatwo dodać do nich bloga i przygotować odpowiedni landing page, dzięki czemu możemy zamienić ją w świetną stronę dla startupu czy małego biznesu.

7. Katalog / agregator treści

agregator

Przykład agregatora ofert pracy z zaawansowaną wyszukiwarką wysuniętą na pierwszy plan

Są to serwisy z ogromną ilością treści, jak strony z ofertami pracy czy spisy firm. Z tego też względu ich najważniejszym elementem jest wyszukiwarka oraz często skomplikowana kategoryzacja treści. Służy to oczywiście jak największemu komfortowi użytkownika podczas eksplorowania treści.

Strony takie muszą charakteryzować się bardzo dużą wydajnością, gdyż zarządzanie wielką ilością treści mocno spowalnia witrynę. Wszystko skupia się więc na wymienionych trzech aspektach: wyszukiwarka, kategoryzacja i wydajność.

 

Przejdź do kolejnej lekcji: GOOGLE ANALYTICS I WEBMASTER TOOLS

Podzielisz się?

O autorze

Marketer, programista, przedsiębiorca. Autor kilkuset artykułów z dziedziny marketingu, biznesu i produktywności.

2 komentarze

  1. Czy znasz jakieś inne skuteczne sposoby na wdrożenie content marketingu bez zakładania bloga? Czy takim sposobem może być na przykład szczegółowe opisanie produktów, które sprzedaję?

  2. Zapomniałeś chyba jeszcze o serwisach stricte informacyjnych typu Onet (oczywiście na mniejszą skalę) czy różnych lokalnych portalach, które dostarczają ci wiadomości o wydarzeniach z twojego miasta. A poza tym to artykuł pełna profeska, gratuluję ;)

Odpowiedz